• خانه
  • انتشارات
  • رویدادها
  • پیمایش ها
  • گروههای کاری
    • حکمرانی مهاجرت
    • جابه جایی های تحصیلی
    • مهاجرت های اجباری و پناهجویی
    • مهاجرت های اقتصادی و کاری
  • اخبار و یادداشت های تحلیلی
  • درگاه داده ها و اطلاعات
    • نمایه مهاجرتی ایران
      • نمایه مهاجرتی ایران شماره دوم
      • نمایه مهاجرتی ایران شماره اول
    • اینفوگرافیک
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • En
نود و هشت درصد پناهجویان با اقامت دائم می‌خواهند در آلمان بمانند!
1398-08-06
رصد آمارهای واقعی مهاجرت نخبگان در دانشگاه شریف
1398-08-06

قاچاق مهاجران؛ پرخطر و مرگبار

رده بندی:

  • یادداشت ها

مهاجرت های اجباری و پناهجویی

منتشر شده توسط ادمین در 1398-08-06

سالیانه هزاران مهاجر تلاش می ‌کنند به صورت غیرقانونی و قاچاق، از مسیرهای خطرناک خود را به کشورهای دیگر برسانند. به دنبال خبر منتشر شده در خصوص کشف ۳۹ جسد در یک کانتینر در نزدیکی لندن، برخی رسانه ها گزارش داده اند که این اجساد متعلق به مهاجران اتباع کشور ویتنام بوده اند که احتمالا در مسیر خود به لندن در کانتینر یخ زده اند. به طور کلی آمارهای رسمی در خصوص قاچاق مهاجران محدود است. چرا که برخی کشورها چنین داده هایی را جمع آوری یا منتشر نمی کنند و گزارش سالیانه ای در این زمینه منتشر نمی گردد. با این حال دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNDOC) در گزارش ۲۰۱۸ خود به روند قاچاق مهاجران در جهان پرداخته است:


قاچاق مهاجران تجارت بزرگی است که سود بالایی دارد؛
طبق گزارش سال 2018 UNDOC حداقل ۲.۵ میلیون مهاجر، مبلغی در حدود ۵.۵ تا ۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ برای مهاجرت قاچاقی هزینه کرده اند. این رقم معادل میزانی است که ایالات متحده آمریکا (حدود ۷ میلیارد دلار آمریکا) یا کشورهای اتحادیه اروپا (حدود ۶ میلیارد دلار آمریكا) برای کمک‌های بشردوستانه در جهان در سال ۲۰۱۶ هزینه کرده اند.
هزینه‌های قاچاق انسان با توجه به فاصله مسیر قاچاق، تعداد گذرگاه‌های مرزی، شرایط جغرافیایی، وسایل حمل و نقل، استفاده از اسناد هویتی جعلی، خطر تشخیص و موارد دیگر تعیین می‌شود. به عنوان مثال، شهروندان سوریه اغلب بیش از بسیاری از مهاجران دیگر به دلیل قاچاق در مسیرهای مدیترانه‌ای پول پرداخت می‌کنند

مسیرهای و روش های قاچاق مهاجران
شرایط جغرافیایی، میزان کنترل مرزها، سیاست مهاجرت در کشورهای مقصد و ارتباط قاچاقچیان در سراسر کشور از مهمترین عوامل تعیین کننده مسیرها و روشهای سفر است. چنانچه شرایط جغرافیایی اجازه دهد، مسیرهای زمینی بیش از مسیرهای قاچاق دریایی یا هوایی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال اکثریت قریب به اتفاق مهاجران که از شاخ آفریقا به آفریقای جنوبی قاچاق می شدند، از مسیرهای زمینی عبور می کنند.

مهاجرین قاچاقی عمدتا مردان هستند؛
بیشتر مهاجران قاچاقی را مردان نسبتا جوان تشکیل می دهند. این بدان معنا نیست که زنان و کودکان قاچاق نمی¬شوند. در بعضی از مسیرها، به ویژه در بخش‌هایی از جنوب شرقی آسیا، زنان تعداد زیادی از مهاجران قاچاق را تشکیل می‌دهند. طبق گزارش کمیساریای عالی ملل متحد برای پناهندگان (UNHCR) در سال ۲۰۱۶، ۷۵ درصد مهاجران قاچاقی را مردان، ۱۴ درصد زنان، ۳ درصد کودکان و ۸ درصد کودکان بی سرپرست تشکیل می دادند.

مهاجرت قاچاقی ممکن است کشنده باشد؛
تصادفات، شرایط سخت آب و هوایی و همچنین قتل های عمدی در بیشتر مسیرهای قاچاق منجر به مرگ و میر عده ای از مهاجران می شود. طبق گزارش UNODC در سال ۲۰۱۷، ۵۸ درصد تلفات مهاجران قاچاقی مربوط به غرق شدن در دریا، ۱۹ درصد به علت شرایط سخت آب و هوایی و یا بیماری، ۸ درصد به علت تصادف ،۷ درصد به دلایل ناشناخته و ۲ درصد مرگ و میرها به علت سایر عوامل رخ داده است.

تهیه شده در گروه مهاجرت های اجباری و پناهجویی؛ رصدخانه مهاجرت ایران

منبع:
United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC), (2018), Global Study on Smuggling of Migrants 2018, Published by United Nations. Available at: https://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/glosom/GLOSOM_2018_web_small.pdf

اشتراک گذاری
0
ادمین
ادمین

مطالب مرتبط

1400-08-08

بازخوانی پرونده کوچ بزرگ: روایت اعداد از کوچ بزرگ خاورمیانه! (تحلیلی بر رفتارشناسی مهاجرت جمعی پناهجویان در 6 کشور منتخب منطقه)


بیشتر بخوانید
1400-07-23

روند صعودی بازگشت مهاجران فاقدمدرک افغانستانی در زمان هشت ماهه‌ی اول سال 2021


بیشتر بخوانید
1400-07-14

شانگهای به دنبال جذب استعدادهای خارجی


بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را دنبال کنید

  • خانه
  • انتشارات
  • رویدادها
  • پیمایش‌ها
  • تماس با ما
طراحی و توسعه توسط 8web